Annas bilar logotyp.

Din bilhandlare i Molkom

Hos oss gör du en trygg bilaffär

Vi är en bilfirma som säljer, byter, köper och förmedlar begagnande bilar. Vi har alltid ett stort lager begagnade bilar i alla prisklasser och märken. Välkommen till Annas Bilar AB, din bilhandlare.

Logo svenskbilhandelsförsäkringMrf logotypCarfax logotyp

Tesla

Hur fungerar det egentligen? Här tar vi upp några av elbilsmyterna och några av de återkommande frågorna som vi får om just Teslor/Elbilar.

Insida av en Tesla-bil.

Hur mycket drar en Tesla och hur mycket kostar det egentligen?

Enligt TeslaClubSwedens undersökning bland Teslaägare så drar en Tesla i genomsnitt per år 2,2-2,4KwH/mil. Teslan drar lite mer på vinter och lite mindre på sommar.

Jamen hur mycket kostar det att tanka då? Free supercharge – ingenting på teslas egna laddstationer. Med andra ord du tankar gratis.

Ladda på annan station än Teslas – sist jag laddade på annan station 22KW så betalade jag 2kr/KwH så där kostar alltså en mil 2kr X 2,4Kwh= 4,80kr/mil

Men visst finns det laddstationer som tar mer betalt, men ladda gärna ner appen Chargefinder där du ser vart det finns laddstationer och hur mycket det kostar. 

Men bäst är ju ändå att ladda på Teslas stationer – det är ju gratis när man har en bil med fri supercharge! Alla Teslas stationer finns även med i bilens navigationssytem som gör det lätt och enkelt att hitta rätt !

Flera köpcentran och affärer erbjuder även gratis laddning om du handlar hos dem. Och givetvis kan du ladda bilen hemma om du vill det, antingen med en laddbox (rekommenderas) eller direkt från vanligt 220-uttag.

”Enligt Statistiska Centralbyrån åkte varje svensk bil i genomsnitt 1 100 mil i fjol. Räknar vi med 2 kWh per mil behövdes det därför 2 200 kWh som kostat någonstans mellan 2 200 – 4 400 kronor att ladda hemma. Det blir mellan 200 och 400 kronor per månad.” – info från Vad kostar det att ladda en elbil? - Tesla Club Sweden

En svart Tesla laddas

Hur långt kommer jag på en laddning?

Ja som alltid så finns det saker som påverkar detta. Till att börja med din egen körstil, är du den där som gillar att köra fort överallt eller är du den som ligger lugnt och njuter av åkturen bara så skiljer sig räckvidden åt redan där. När det gäller vardagskörning så är det oftast inga problem alls då de flesta kommer från ca 25mil och uppåt beroende på vilket batteri man har. Vintertid minskar räckvidden då det går åt mer energi för att värma upp bilen och batteriet. Och är man som mig så måste ju sätesvärmen vara på max. Vid långkörningar så får man planera lite mer och med fördel ta hjälp av bilens ruttplanerare där då bilen hjälper till att planera in laddningar!

Teslas laddnät är väl utvecklat och flera säger att de utan problem har bilat runt i Europa. Och har du en bil med free supercharge så ska det gälla även där.

Myt 1: Elbilar har kort räckvidd

Falskt. Att elbilar har kort räckvidd är en förlegad myt från elbilarnas första år. Räckvidden varierar givetvis mellan märken och modeller, precis som storleken på tank och förbrukning varierar mellan bensindrivna bilar, men idag är det vanligt med elbilar som har 20-40 mil i faktisk räckvidd. Vissa ännu mer.

P.S. Statistik visar att 90 procent av svenskarna kör mindre än 10 mil om dagen. Hur lång räckvidd skulle du behöva för dina vardagsresor?

Myt 2: Räckvidden som anges är bara hittepå

Superfalskt. Räckvidden för elbilar anges i antal kilometer enligt något som kallas WLTP-standarden. Det är ett världsomspännande testprogram som är obligatoriskt för alla tillverkare.

Testet genomförs i laboratoriemiljö på en chassidynamometer som simulerar en ”rullande väg” under bilen. Testets mål är att ge svar på räckvidd vid verklig körning och baseras därför på ett genomsnittligt värde från olika delcykler som stad, landsväg och motorväg. Det hela är väldigt exakt och verkligen inte bara hittepå. Däremot finns det skillnader mot verklig körning. Det tar oss osökt till nästa myt.

Myt 3: Räckvidden är alltid sämre i verkligheten

Sant. Även om WLTP är ett mycket bra testverktyg för att ge en enhetlig bild av räckvidd, som dessutom gör det möjligt att på ett korrekt sätt jämföra olika biltillverkare och modeller, finns det skillnader om man jämför med verklig körning.

Testet tar till exempel inte hänsyn till minusgrader eller motstånd från exempelvis regn eller snö. Man räknar med att man lastar bilen med 100 kg (ibland kanske du har mer last, men ibland mindre) och man har inte värmen eller AC:n påslagen i kupén. WLTP kan också anses vara en lugn förare som inte konstant accelererar kraftigt och bromsar hårt.

Det finns flera faktorer som påverkar räckvidden utöver vad WLTP mäter, så att den angivna räckvidden sällan är samma som den faktiska räckvidden är korrekt. Däremot skiljer det inte så mycket från verkligheten som vissa får det att låta som. Det beror helt enkelt på vem som kör, vad det är för temperatur ute, vad det är för väglag och mycket mer. Myterna lånade av ”Bilbolaget.nu”

En elbil laddar.

Men hur gör man när man laddar/tankar?

Hur enkelt som helst. När du har kommit fram till ditt valda laddställe så backar du intill, kliver ur och trycker på knappen i laddkabeln och laddluckan öppnar sig, sätt i kontakten. Sen kan du antingen gå och äta en bit mat eller sätta dig i bilen och läsa en tidning eller varför inte ta fram leklådan som är installerad i bilen och spela ett spel eller lyssna på Spotify som också finns i bilen. När bilen laddat klart så tar man ur kontakten och stänger laddluckan, enkelt va?

Jamen hur lång tid tar det att ladda då?

Ja detta beror ju lite på vart man laddar och när man laddar och hur många andra som laddar samtidigt. Laddar jag vid Max i Karlstad så tar det ca 30 min för att ladda i 20 mil. Men när jag laddade i Töcksfors, japp där är mitt rekord, så laddade jag nästan 70mil/tim så då gick det fort att ladda.

Men generellt på Teslas stationer så vill de att man inte står längre än 45minuter för att sedan nästa ska få chans att ladda.

Vanligast är att man laddar upp till 80% av batteriet då de sista 20% tar ungefär lika lång tid att ladda som de första 80%.

Myt 4: Det tar lång tid att ladda

Här är det enkla svaret: det beror på. Vi vill säga falskt, men det beror på vad man jämför med och hur man laddar.

En bil står i genomsnitt parkerad 23 h om dygnet och skulle alltså kunna laddas då. Om det tar lång tid att ladda då spelar det ju ingen roll, bilen står ju ändå bara där. Användarstudier visar också att vi laddar vår bil på samma sätt som vi laddar våra mobiler, d.v.s. under nätterna när vi sover eller när vi är på jobbet – alltså när det finns gott om tid. Timmarna det tar att ladda bilen behöver med andra ord inte vara ett hinder för att köpa en elbil.

Att ladda en elbil med laddbox hemma tar cirka 6-10 timmar. Det är längre tid än vad det tar att ladda en mobil, ja. Men det är snabbare än vad man brukar behöva för att ladda en eltandborste. Eftersom du kan ladda din bil medan du sover är inte laddtiden ett problem.

Vid en snabbladdningsstation kan du ladda din elbil till 80 % kapacitet på cirka 30 minuter. Det är snabbt, i princip oavsett vad du jämför med.

Hur är det med batterierna då?

”Elbilens batterier har längre livslängd än själva bilen. På 10 000 mil tappar dock batterierna ca 5-10% i kapacitet, dvs bilen kan åka 5-10% kortare på en laddning än när den var ny. Efter att bilen skrotats används batterierna i stationära energilager för tex solceller (lagrar el som ska användas på natten) eller återvinns för att tillverka nya batterier. Ingredienserna i ett litiumjonbatteri åldras inte utan kan återanvändas till att tillverka nya batterier.

Litiumjonbatterier slits mest när de är 100% eller 0% laddade. Den långa livslängden på elbilsbatterier uppnås genom att aldrig ladda dem fulla eller låta dem urladdas helt. För att ytterligare öka på batteriernas livslängd brukar många ägare ladda dem endast till 80% till vardags”. – text hämtad från Tesla Club Sweden

Allt fler Taxi företag vittnar om att de kör Teslor utan problem med batterierna. Teslor som rullat mer än 40 000mil är då inte ovanligt.

Myt 5: Batterierna håller bara några år och sedan kostar de hur mycket som helst att byta

Falskt. Denna myt lever också kvar sedan elbilarna gjorde sitt intåg i världen. Då var produktionen av batterier till elbilar inte lika stor som idag och man visste helt enkelt inte riktigt hur det skulle fungera. Det fanns inte heller några riktiga studier som kunde bevisa hur bra batterierna höll, eftersom vi inte hade haft elbilar i verkligheten tillräckligt länge.

Idag vet vi dock bättre. Produktionen av elbilsbatterier blir effektivare och mer miljövänlig med minskade utsläpp. Själva batterierna får bättre kapacitet och livslängd för varje år som går och de blir mer och mer återvinningsbara.

Köper du en elbil idag får du ofta längre garanti på batteriet än på själva bilen. 5-8 år är inte alls ovanligt. Rent krasst innebär detta att tillverkarna räknar med att batteriet kommer hålla längre än många andra av bilens komponenter.

Det amerikanska teknikföretaget Geotab har, i en undersökning från 2020, undersökt 6 300 elbilar. Studien visar att ett elbilsbatteri i snitt tappar 2,3 procent kapacitet per år. Det betyder att en elbil med en räckvidd på 24 mil skulle tappa 2,7 mil i räckvidd på 5 år. Inte alls speciellt mycket, med andra ord.

Det utvecklas också dagligen tekniker för att byta ut delar i batterier som går sönder. Om du skulle ha otur och din elbils batteri skulle gå sönder utanför garantitiden kanske det alltså inte ens behöver bytas utan kan lagas.

Enligt Geotab finns det ingen anledning att oroa sig för livslängden hos dagens elbilsbatterier. De blir ständigt bättre och tåligare och kostnaden för dem minskar avsevärt. De senaste tio åren har batterikostnaden minskat med hela 80 procent och den lär fortsätta så. Den dagen dagens elbilsköpare behöver byta batteri, ja då kommer det inte vara något större orosmoment.

Myt 6: Elen räcker inte om det bara finns elbilar

Falskt. Så här säger Vattenfall:

Sverige producerar idag cirka 140 TWh el per år och exporterade under 2018 ungefär 17 TWh el till andra länder. Om vi utgår från att dagens cirka fem miljoner personbilar i Sverige över en natt skulle bytas till elbilar och laddhybrider så skulle det behövas ungefär 12 TWh/år för att ladda dessa med en laddstation med en laddeffekt på 3,7 kW.*

Elen skulle med andra ord räcka. Vattenfall bedömer också att elnätet skulle klara den belastningen. Vill du veta mer, besök Vattenfalls hemsida.

*Källa: https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivna-transporter/racker-elen-till-elbilarna/

054–777 27 37 info@annasbilar.se

Öppettider: Enbart tidsbokning för kundens bästa